سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تار شدن بینایی

تار شدن بینایی

Astigmatism :تار شدن بینایی

یک نوع بیماری است که در آن یک نقطه نور در شبکیه چشم در دو صفحه متفاوت ظاهر می شود که باعث تار شدن دید فرد می گردد . در حالیکه در سیستم نرمال بینایی هر نقطه از نور تنها دارای یک نقطه ی کانونی و مرکزی در شبکیه ی چشم میباشد .

عوامل تار شدن بینایی :

در اغلب موارد این بیماری ، دارای علت خاص و مشخصی نمی باشد اما این بیماری صرفاً یک نقص در شکل قرنیه می باشد که در آن خمیدگی و انحنای جلویی قرنیه ، که باید کروی شکل باشد به صورت هلالی شکل می باشد. در بیشتر موارد این بیماری ، عامل ژنتیکی دخیل می باشد که افراد مبتلا ، آن را در هر دو چشم خود دارند . این بیماری غالباً همراه نزدیک بینی یا دوربینی می باشد . ایجاد زخم در قرنیه ناشی از عفونت یا آسیب فیزیکی و بیماریی به نام قوز قرنیه نیز عوامل دیگر ابتلا به این بیماری می باشند .

علائم بیماری :

در چشم مبتلا به آستیگماتیسم ، دید شخص به علت عدم توانایی عوامل بینایی چشم در متمرکز ساختن تصویر شی ء در یک نقطه از پرده شبکیه ، تار می شود . دیگر علائم این بیماری شامل خستگی چشم ، لوچ بودن ، سردرد به علاوه تاربودن و انحراف دید در تمام فواصل می باشد .

درمان بیماری :

بسیاری از افراد مبتلا به نوع خفیف این بیماری نیازی به درمان ندارند. در صورت تکرار این حالت در چشم و تار شدن دید ، این بیماری را می توان از طریق استفاده از عینک یا لنزهای چشمی بر طرف نمود . استفاده از لنز ، می تواند دوربینی و نزدیک بینی را نیز درمان کند . استفاده از عینک و استفاده از لنزهای چشمی ، نمی تواند به صورت دائم انحنای غیر عادی قرنیه را برطرف کنند ، روش دیگر استفاده از عمل جراحی لیزر برای برطرف کردن این انحنا می باشد .

چشم انداز بهبودی :

حداکثر افراد مبتلا ، شرایط آنان بعد از 25 سالگی تغییر نمی کند . وجود این بیماری در کودکی یا نوجوانی دلیل این نیست که این بیماری چشمی درآینده رخ می دهد .