سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 نکته برای درمان بوی بد دهان

10 نکته برای درمان بوی بد دهان

چه بوی بد دهان در صبح که گذرا است یا بیماری گند دهان (هالیتوز) داشته باشیم ، این مشکل دچار همه ما در برخی اوقات می شود . متاسفانه درمان آن به آسانی مبتلا شدن به آن نیست . برای برخی از مردم استفاده از مسواک ، نخ دندان و دهان شویه برای حذف پلاک (لایه نازک باکتری که بوی بد دهان را ایجاد می کند) مشکل را حل می کند . برخی دیگر در خواهند یافت که ریشه مشکل بد بویی دهانشان ، حفره ها و بیماری های لثه است . گاهی بدبویی دهان در نتیجه عفونت شش ها یا لوله گوارش یا عفونت سیستم بدن است . برخی از بیماری ها مانند عفونت سینوس یا دیابت می تواند باعث بدبویی دهان شود . گاهی هم می تواند در پیوند با غذایی که دیشب خورده اید باشد . نخستین گام برای تازه کردن نفس چیست ؟10 نکته زیر را درنظر بگیرید .

  1. دهان شما دارای میلیون ها باکتری است . در واقع ، شمار باکتری های دهان بیش از همه ی سلول های بدن است . پزشکان تقریباً نیمی از 700 نوع باکتری را که در دهان رشد می کنند شناسایی کرده اند ، و این باعث میشود که نبرد با این باکتری ها و بوی بدی که در اثر شکستن مواد غذایی مصرفی خود در دهان آزاد می کنند سخت باشد . از این گذشته ، راههای کمی برای نبرد با با کتری های دهان وجود دارد . نخست دهانتان را پاکیزه نگه دارید . غذای شما خوراک آنها هم هست . اگر چه ممکن است شما با دهان شویه بتوانید باکتریها را بکشید ، ولی این درمان گذرااست ، باکتریها به مرورزمان دوباره رشد می کنند . بهترین دفاع شما این است که دست کم دوبار در روز ، دندان هایتان را مسواک کنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید . این باعث می شود که غذای باقیمانده در لابه لای دندانها و لبه لثه ها خارج شود . وگرنه این ناحیه ها ، مکان رشد باکتریها خواهد شد .ا گر ذرات غذا در دهان باقی بماند ، بوی بد دهان حتمی است .
  2. دانشمندان گمان می کنند که برخی از باکتریها به ویژه باکتری های سقف دهان نزدیک به حلق ، در واقع جلوی بوی بد نفس را می گیرند . با این حال انواع دیگر باکتری ، در هنگام رشد بوی تندی را ایجاد می کنند. این پژوهش به این نتیجه رسید که نوع باکتری غالب و چیره بر روی زبان تعیین کننده بوی بد یا خوب دهان است. متأسفانه پژوهشگران هنوز نمی دانند چگونه نسبت باکتری های بد و خوب را تغییر دهند تا شما بتوانید بوی دهان خوب همیشگی داشته باشید . با این حال یک کار ساده را میتوانید انجام دهید : زبانتان را تمیز کنید . سطح زیر دهان شما مکان سلول های مرده، رسوبات غذا، باکتری و محصولات گوارش باکتری ها (عواملی که باعث بوی بد می شوند) است . پس از مسواک زدن حتماً روی زبانتان را هم مسواک کنید یا برای شستشوی موثر تر از پاک کننده زبان استفاده کنید . این وسیله دستی برای خراش دادن سطح زبان و زدودن رسوبات بوزا از سطح زبان ، طراحی شده است .
  3. شما خواب شبانه خوبی داشته اید و این گنج را با زود بیدارشدن دوبرابر کرده اید. وقتی دست و پاهایتان را میکشید و می خواهید از رختخواب بیرون بروید از این صبح دل انگیز لذت می برید، تا وقتی که بوی بد دهان خود را می فهمید . چرا بوی بد دهان در صبح اینقدر بد است ؟ زمانی که می خوابید ، آب دهان کمتری تولید می کنید نسبت به هنگامی که بیدارید (و غذا می خورید، می نوشید وحرف می زنید) . آب دهان دارای اکسیژن است و اکسیژن رشد باکتری ها را باز می دارد . متأسفانه ،« بوی بد دهان صبحگاهی» نام بی مسمایی است . دهان شما در طول روز نیز می تواند خشک شود و دهان خشک چه در میان شب و چه ظهر می تواند به تندی باعث بوی بد دهان شود . شما به آب دهان زیادی نیاز دارید چون دهان شما را پاکیزه نگه می دارد . این یک ضد باکتری طبیعی است و ذرات غذا را می شوید و می زداید . از بوی بد دهان صبحگاهی به وسیله مسواک زدن ، پاکیزه کردن زبان و شستشو با دهان شویه دوری کنید . برای حفظ جریان آب دهان در طول روز، آب بدن خود را با نوشیدن مقدار زیادی آب، تأمین کنید . شما می توانید با مکیدن شیرینی نعناعی یا آدامس ، تولید آب دهان را تحریک کنید ولی این روش موقتی است . دلیل آنرا در ادامه می بینید .
  4. استفاده از نعناع برای پوشاندن بوی بد دهان مانند استفاده از عطر برای پوشاندن بوی بدن است . این ممکن است مدتی جواب دهد ، ولی در آخر بوی بدن بلند می شود . شیرینی نعناعی یا آدامس دارای قند می باشد و برای باکتریها مانند رستوران خواهد بود . آنها به تندی تولید مثل می کنند و محصولات جانبی مانند ترکیبات گوگردی فرا تولید  می کنند که باعث بوی بد دهان می شود . همچنین بیماری ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند. و شیرینی نعناعی نمی تواند جایگزین رفتن به نزد پزشک شود . اگر چه بوی دهان معمولاً با بیماری لثه و یا پوسیدگی دندان پیوند دارد ، می تواند نشان دهنده بیماری های مانند عفونت تنفسی یا سینوسی ، برونشیت ، دیابت یا نارسایی جگر یا کلیه باشد . اگر بررسی دندانپزشک و پزشک شما بیماری را نشان نداد و یا اگر مرتباً دهان و دندانتان را تمیز می کنید ، مشکل می تواند غذای شبانه شما باشد . ما برخی خوراک های معمول که باعث بدبویی دهان می شود را در بخش بعدی معرفی خواهیم کرد .
  5. خوراک شما تأثیر زیادی بر بوی دهان شما دارد . پس اگر شما اگر یکی از کسانی هستید که بدبویی دهان دارند ، باید خوراک شابه خود را وارسی کنند . شاید برخی غذاها که باعث بدبویی می شوند را می شناسید ، مثل سیر ، پیاز ، ولی برخی عوامل خوراکی شما را شگفت زده می کند ، مثلاً گوشت را در نظر بگیرید . ذرات گوشت در دهان می مانند ، حتی پس از آن که لقمه استیک خودرا بلعیده اید و آن را با یک جرعه آب پایین داده اید ، این ذرات گوشت روی لبه لثه ها جمع می شوند ، بین دندان ها گیر می کنند و گاهی میان دندانها گیر می کنند و گاهی زیر مواد ترمیمی یا تاج دندان می روند و برای رشد باکتری ها بسیار جذاب هستند. غذاهای پرپروتئین و کم کربوهیدرات ، درحالی که می توانند اندازه دور کمر شما را کاهش دهند ، برای بوی دهان خوب نیستند . خوردن کمتر از 100 گرم کربو هیدرات در روز باعث بیماری به نام کتوز میشود که ، یک شرایط متابولیکی است که بدن به جای کربو هیدرات ،چربی ها را می سوزاند . کتوز به خاطر ایجاد بوی بد دهان بد نام است . با این حال اگر شما گرفتار رژیم گوشتخواری هستید ، می توانید بدبویی دهانتان رابا معمولترین مایع جهان از بین ببرید . در بخش بعدی آن را می خوانید .
  6. آشامیدنی ها نیز باعث بد بویی دهان می شوند . خوردن آشامیدنی اسیدی ، مانند نوشابه گازدار، قهوه ، ترکیباتی را به جریان خون می ریزد که در عوض ، بوی بد را از دهان شما بیرون خواهد داد . به علاوه  آشامیدنی های اسیدی سطح PHدهان را پایین می آورد : سطح PH پایین باعث رشد باکتریها و آزاد کردن ترکیبات گوگرد که بوی شبیه به تخم مرغ گندیده است می شود . حتی اگر نمی خواهید از شیر قهوه صبحگاهی دوری کنید ، می توانید بوی دهان خود را با یک کار ساده خوب کنید : دهانتان را پس از نوشیدن آن بشویید . این باعث می شود PH دهان شما دوباره به تعادل برسد . پس از غذا هم شستشوی دهان خوب است ، خواه هرچه خورده باشید . آب در دهان گرداندن می تواند برخی از ذرات غذایی باقیمانده در دهان را پس از وعده غذایی از بین ببرد و از استمرار بوی بد جلوگیری می کند . به دنبال راه های طبیعی دیگری برای بوی بد دهان می گردید ؟ در ادامه بخوانید .
  7. اگر در نبرد با بوی بد دهان جدی هستید ، پس از غذا چای سبز بنوشید یا در سراسر روز آنرا بنوشید . چای سبز باعث بوی خوب دهان می شود زیرا دارای آنتی باکتری است و با باکتری های درون دهان شما نبرد میکند . اثر چای سبز را با هم زدن آن با چوب دارچین بیشتر کنید . دارچین دارای روغن های لازم برای نبرد با بوی بد پوست نیز هست .نعنا، جعفری ، ریحان ، گشنیز و شوید به طور موقت بوهای بد را می پوشانند چون روغن های ضروری ، خوش بو را زمانی که گاز گرفته شوند یا له شوند آزاد می کنند . علاوه بر این که این گیاهان باعث رفع سریع بوی بد دهان می شوند ، همچنین دارای سطوح بالایی از کلروفیل رنگدانه سبزی است که گیاهان با آن با نور خورشید انرژی درست می کنند .کلروفیل همچنین باعث خنثی کردن بوی درونی بدن می شود که بوی بدن را کاهش می دهند . (همچنین بوی دهان را) اگر دوست ندارید گیاهان تازه بخورید یا با آنها چای درست کنید ، می توانید عصاره کلروفیل را که به شکل قرص یا قطره های زیرزبانی (قطره ای که در زیر زبان چکانده می شود تا جذب شود) است مصرف کنید . اگر می خواهید به جای آن بشقاب یا ساندویچ خود را با غذاهای خوشبو پرکنید ، مورد بعدی را ببینید.
  8. غذاهایی وجود دارند که بوی خوب می دهند و بوی دهان شما را هم خوب می کند. مثلاً میوه های پر از ویتامین C را در نظر بگیرید. هندوانه، توت و مرکبات مانند پرتقال پر از ویتامین C هستند. ویتامین، باکتریهای درون دهان را از بین می برد . باکتریها به جای تولید مثل کردن شروع به مردن می کنند . و شما هرچه بیشتر میوه های پر ویتامین بخورید ، باکتری دهانی خود را بیشتر می کشید . خوراکی های دیگر برای رفع بوی بد دهان عبارتند از میوه های آبدار تند و سبزیجات ، کرفس ، هویج و سیب بهترین خوراکی برای جویدن پس از غذا هستند چرا که این خوراکی های پر فیبر کمک می کنند که غذاهای باقیماده در دندان های شما خارج شوند . این غذاها همچنین باعث تحریک بزاق که برای باکتری ها مضراست می شوند . خوردن تکه های سیب خام پس از غذا ممکن است بهترین روش برای از بین بردن بوی بد دهان است ولی یک عادت غذایی غلط پس از غذا برای دهان شما بد است مورد بعدی را ببینید .
  9. اگر شما یکی از کسانی که پس از غذا سیگار می کشند هستید ، حتماً دچار بوی بد دهان هستید . سیگارنه فقط مخلوطی از مواد شیمیایی را در دهان رها می کند ، بلکه دلیل مشکلات دیگری نیزهست . سیگاری ها بیشتر مستعد عفونت و بیماری هستند . به علاوه بر روی دندان آنها پلاک (جرم) تشکیل می شود و جرم محل مناسب رشد باکتریهای بوزا است . همچنین سیگار باعث خشکی دهان می شود . دهان خشک از اکسیژن خالی است و برای رشد باکتری های بیهوازی عالی است . علاقمندان به پیپ و سیگار برگ با این که دود را به ششهایشان نمی دمند ، با خطرات یکسانی روبرو می شوند . گذشته از عادت به مصرف سیگار شما (یا مصرف نکردن آن ) یک چیز وجود دارد که برای بهداشت دندان و لثه های شما ضروری است . به خواندن ادامه دهید .
  10. شما شش ماه است که سیر نخورده اید . آشامیدنی های اسیدی نخورده اید و پس از هر وعده غذا، یک سیب به جای دسر شیرین می خورید ، ولی هنوز دچار بوی بد دهان هستید و نمی دانید چکار کنید . متأسفانه ، یکی از شایع ترین علت های بوی بد دهان همیشگی ، نادیده گرفته شده ترین آنهاست : نرفتن به نزد پزشک به طور مرتب . انجمن دندانپزشکی پیشنهاد می کند که کودکان و بالغان ، تمیزکاری حرفه ای (جرم گیری) را دوبار در سال انجام دهند. برای کسانی که زودتر جرم دندان می گیرند چهار بار در سال ممکن است لازم باشد . جرم گیری نه فقط جرم و رسوب را از روی دندان حذف میکند که ممکن است به بیماری پریودونتال بینجامد ، میتواند هرگونه ناحیه آلوده را که به درمان نیاز دارد را مشخص کند . با پی بردن به ریشه مشکل ، میتوانید از بوی بهتر دهان نیز مطمئن شوید .