سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهداشت دندان و بدبویی دهان

بهداشت دندان و بدبویی دهان

بدبویی دهان ، که نام پزشکی آن هالیتوز است ، می تواند از عادات ضعیف بهداشت دندان ایجاد شود و می تواند نشانه بیماری های دیگر باشد . بد بویی دهان می تواند به وسیله نوع غذایی که می خورید و عادات غیر بهداشتی دیگر بدتر شود .

غذایی که می خورید چگونه بر بوی دهان اثر می گذارد ؟

اساساً ، همه غذاهایی که می خورید در دهان شما شروع به تجزیه می کنند . وقتی غذاها گوارش می شوند و به درون جریان خون جذب می شوند ، درآخر به شش های شما برده می شوند و از دهان با بازدم بیرون می آیند . اگر غذاهای با بوی تند (مانند سیر یا پیاز) بخورید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ـ حتی دهانشویه ـ به طور موقت بوی بد را پوشش می دهد . بو از بین نمی رود تا زمانی که غذا به طور کامل از بدنتان بیرون برود .

چراعادات بد باعث بوی بد دهان می شوند ؟

اگر هر روز مسواک و نخ دندان نزنید ، ذرات غذا می توانند دردهان باقی بمانند و باعث رشد باکتری ها در لابلای دندانها ، اطراف لثه ها و روی زبان شوند. این باعث بوی بد دهان می شود . دهان شویه های ضد باکتری نیز می توانند به کم کردن باکتریها کمک کنند . علاوه بر این ، باکتری ها و ذرات غذایی بوزا می توانند باعث بوی بد دهان شوند . چنانچه دندان های مصنوعی به درستی پاکیزه نشوند، سیگارکشیدن ویا جویدن مواد تنباکویی نیز می تواند باعث بوی بد دهان ، لکه دار کردن ، کاهش چشایی و ناراحتی لثه های شما شود .

چه بیماری هایی با بوی بد دهان پیوند دارند ؟

بهداشت دندان و بدبویی دهان

بدبویی همیشگی دهان یا مزه بد دهان می تواند نشانه هشدار دهنده بیماری لثه ( پریودونتال) باشد . بیماری لثه با پیدایش جرم بر روی دندان ایجاد می شود . باکتری ها باعث توکسین (زهر) می شوند که لثه ها را ناراحت می کند . اگر بیماری لثه درمان نشده رها شود ، می تواند به لثه ها و فک آسیب بزند .

عوامل دیگر بوی بد دهان ، ابزارهای نادرست کار گذاشته شده در دهان ، عفونت قارچی دهان ، و کرم خوردگی دندان (حفره ها) می باشند .

بیماری خشکی دهان زروستومیا نیز می تواند بوی بد دهان را ایجاد کند . آب دهان برای مرطوب کردن دهان ، خنثی کردن اسید های تولید شده توسط جرم و شستن سلول های مرده که بر روی زبان ، لثه ها و درون گونه ها جمع میشوند لازم است . اگر این سلول ها از بین نروند ، تجزیه می شوند و می توانند باعث بد بویی دهان شوند . خشکی دهان
می تواند عارضه جانبی بسیاری از داروها ، مشکلات غدد بزاقی و یا نفس کشیدن پشت سرهم از طریق دهان باشد . بسیاری از بیماری ها می توانند بد بویی دهان راایجاد کنند . برخی از اینها که باید درباره آنها هوشیار باشیم از این قرارند: عفونتهای دستگاه تنفسی مانند سل یا برونشیت ، عفونت های مزمن سینوسی ، آبریزش از پشت بینی ، دیابت ، ریفلاکس اسیدی مزمن و مشکلات جگر یا کلیه .