سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جراحی فک

جراحی فک

این نوع جراحی به چه موضوعی می پردازد ؟

جراحی فک ، در حقیقت برای درست کردن کارکرد و فواصل ایجاد شده در صورت می باشد . با توجه به نوع و مقدار جراحی ، این نوع جراحی ، در ضروری ترین سطح خود ، برای بهبود ارتباط بین فک ها و دندان ها می باشد تاظاهر صورت را منظم و هماهنگ سازد . در سطح پیچیده تر ، این نوع جراحی برای بهبود سخنرانی و صحبت کردن ، جویدن و نفس کشیدن می باشد . در حالیکه قسمت های مختلف صورت مانند دندان ها ، لب ها ، بینی و چانه را به شکل یک واحد منظم ، معتدل و مرتب سازد . نتیجه ی چنین عملی ، بهبود وضعیت زندگی شخص آسیب دیده ،  مانند کارکرد بهتر و اعتماد به نفس بیشتر می باشد . این نوع جراحی یکی از موارد تداخل پزشکی است که در آن بهبود زیبایی و افزایش کارآیی ، به همدیگر وابسته می باشند .

زیبایی های صورت :

شخص بیمار ممکن است از داشتن فک بزرگ یا کوچک یا نا متقارن ، از شکل ظاهری آن ، ناراضی باشد یا بخواهد سایز چانه ی خود را از طریق جراحی فک ( Agenioplasty) ، کاهش یا افزایش دهد . این نوع جراحی می تواند یک نوع کمک به شیوه های بازسازی صورت و تقویت اثر مرتفع ساختن عضلات صورت ، مرتفع ساختن گردن ، مواد پرکننده و حجم و اندازه ی صورت ، موقعیت لب ها و کامل بودن آن ها باشد . نه تنها از طریق پرداختن به بافت های نرم ، بلکه از طریق اسکلت و استخوان بندی حفاظتی صورت و حتی ساختمان زیربناییی دندان ها باشد . بنابراین ، با پرداختن به تمام این اجزای صورت با همدیگر ، می توان یک شیوه درمانی کامل تر ارائه داد . ما با همکاران دیگر خود در دیگر تخصص ها مشغول به کار هستیم تا به نتایج مطلوب مورد نظر برسیم .

جراحی زیبایی دندان ، عدم تناسب و تطابق فک پایین و بالا و کارکرد :

غالباً افرادی که به  دندانپزشک و متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند که یا از تعداد بیش از معمول دندان های خود یا از چینش نا مناسب آن ها احساس ناراحتی می کنند و معتقد هستند که این مشکلات باعث داشتن ظاهری نامناسب هنگام خندیدن یا مشکلات کاربردی هنگام گاز گرفتن شده اند . غالب شکایت های افراد درباره ی داشتن دندان های خرگوشی و جلو آمده می باشد که باعث ایجاد مشکل هنگام گاز گرفتن لقمه ی غذا ، نیاز به تلاش برای بستن دهان و لب ها و تنفس کردن و بهداشت دهان می شود . بر عکس این قضیه ، گاز گرفتن غذا با دندان ها بیش از حد معمول ، باعث زخم شدن لثه ها و استخوان دهان و در پی آن از دست دادن دندان و اندازه ی استخوان دهان و پیر شدن زود رس چهره می شود . بعضی از مشکلات کارکردی و زیبا سازی ذکر شده در بالا را می توان صرفاَ از طریق ارتودنسی دندان می توان برطرف نمود . اگر در خیلی موارد ، جراحی و استفاده از اتصالات ارتودنسی در مواردی که مشکل تعداد زیاد دندان ها می باشد ضروری است ، اما تشخیص اساسی و زیر بنایی این مشکل ترکیبی از داشتن آرواره ی کوچک یا بزرگ و فواصل میان دندان ها می باشد . در چنین مواردی راه حل استفاده همزمان از اتصالات ارتودنسی و جراحی فک میباشد که نتیجه ی آن داشتن تناسب بهتر دندان ها و کارکرد و ظاهر مناسب تر صورت و استحکام و دوام بیشتر دندانها و صورت می باشد . اگر چه برای خیلی از بیماران که تحت درمان استتار کردن دندان های کج از طریق ارتودنسی قرار گرفته اند ، برگشت دوباره دندان به وضعیت قبلی چندان غیر معمول نمی باشد . شبیه به همین مطلب قبل از انجام عمل جراحی فک در خیلی از اینگونه موارد ، استفاده از ارتودنسی دندان ، برای داشتن جراحی موفق و کامل ، لازم و ضروری می باشد . از این جهت ، ما از نزدیک مشغول کار با یک تیمی از متخصصین هر دو رشته ی ارتودنسی و جراحی فک می باشیم تا در مواردی که نیاز به هر دو مورد بود ، بتوان نتیجه ی بهتری از جراحی و عمل ارتودنسی گرفت .

نا متقارن بودن صورت / چهره کج / داشتن خط نامتقارن فک

این یک مشکل عمومی کمتر تشخیص داده شده است که غالباً توسط پزشکان و بیماران نادیده گرفته می شود ، زیرا پزشکان معتقد هستند که درمانی برای آن وجود ندارد یا اصلاح آن بسیار مشکل می باشد . علت های این بیماری زیاد است . ولی اساساً این بیماری به خاطر داشتن فک پایین و یا بالای نا متوازن و رشد چانه و رشد بی رویه در مفصل میان فک و جمجمه در جلوی گوش می باشد . این مشکل را می توان از طریق اصلاح کردن بافت های نرم یا نامتقارن بدون فک یا عمل جراحی پوشاننده که در آن قسمتهایی از صورت از طریق پیوند زدن یا استفاده از مواد پر کننده یا سم ضعیف شده بوتالیسم به صورت جداگانه یا همراه با هم ، کاهش یا افزایش داده می شود . همچنین اگر مشکل عدم تقارن دندان های پائینی و بالایی یا زیاد بودن تعداد  دندان ها وجود داشته باشد ، این مسئله را می توان از طریق یک تیم متشکل از متخصصین رشته های مختلف پروتز دندان و ارتودنسی که به طور متناوب با چنین مشکلاتی روبرو می شوند ، حل نمود . 

داشتن چهره ی باریک ، پهن ، کشیده یا کوتاه :

صورت بعضی ازافراد می تواند به علت رشد نامتقارن صورت ، به شکل کوتاه ، کشیده ، پهن یا باریک به نظر برسد . علت های این بیماری زیاد می باشد ولی در اصل این مشکل بیشتر بر اساس وجود تعداد زیاد یا کم استخوان ، رشد پوست یا ماهیچه در قسمت های مختلف صورت ، لب ها ، بینی ، چشم ها ، گونه ها یا آرواره ها می باشد . دو راه برای مدیریت این نوع بیماری وجود دارند :

یک راه حل استفاده از جراحی برای ترمیم و اصلاح این اجزای ناهم خوان از طریق استفاده از کوتاه کردن یا تغییر ساختار و استخوان بندی صورت و آرواره ها و جراحی پلاستیک بافت های نرم صورت یا اضافه کردن یا حذف بافت یا قرار دادن عضو پیوندی یا پروتز یا مواد پرکننده یا بوتاکس برای پوشاندن قسمت های نامتقارن و متعادل ساختن ظاهر صورت به صورت یک مجموعه ی کامل خوشایند و متناسب . ماهر یک از این راه حل  ها را بر اساس نیاز بیمار ، تجویز می نمائیم .

زخم های صورت

ناهنجاری ایجاد شده در صورت بر اثر زخم ، را می توان از طریق جراحی ترمیمی فک ، بر طرف نمود . معمولاً آرواره ها در مکان نامناسب قرار می گیرند که پیامد آن ، عدم جفت شدن دندان ها به طور کامل یا عدم توانایی صحیح در گاز گرفتن لقمه ی غذا یا ناگواری های زیبایی در صورت می باشد . در اینگونه موارد ، دندان ها بر اثر زخم ناپدید می شود که می توان از طریق پیوند مستقیم میان استخوان فک و دندان ، زیبایی و کارکرد دندان را دوباره بازیابی نمود.

حبس شدن نفس هنگام خوابیدن

این مشکل را می توان از طریق جراحی فک برطرف نمود . یک تیمی از متخصصان در رشته های گوناگون از جمله ، متخصص امور تنفسی ، جراحان گوش ، حلق و بینی ، متخصصین ارتودنسی و خود ما ، مشغول به درمان این گونه بیماری ها می باشند . به بیان ساده ، علاوه بر دیگر درمان ها ، ارتباط میان فک ها ، از طریق جراحی به گونه ای ، تغییر داده می شود تا راه عبور هوا به دهان ، افزایش یافته و قدرت تنفس زیاد گردد .

درد گرفتن مفصل بین جمجمه و فک و عدم کارایی ماهیچه های صورت :

هیچ نوع شواهد علمی مبنی بر درمان این بیماری از طریق جراحی فک یا ارتودنسی وجود ندارد . اشخاصی که به دنبال انجام چنین عملی ، صرفاً برای برطرف کردن این مشکل هستند ، باید جوانب احتیاطی را رعایت نمایند ، اگر چه در مواردی مانند داشتن فواصل میان دندان های پیشین ، بعضی از شواهد تجربی نشان می دهد که قرار دادن فک ها و دندان ها در موقعیت کاربردی تر ، می تواند مشکل درد بین جمجمه و فک را برطرف نماید .

آیا من نیاز به عمل جراحی فک دارم ؟

هیچ شخصی در مرحله ی اول نیاز به چنین عمل جراحی ندارد . اگر دربسیاری از موارد چنین عملی انجام نشود ، ممکن است باعث تأثیرات مخرب طولانی مدت بر روی لثه ها ، دندان ها و آرواره ها داشته باشد که پیامد آن می تواند به خطر انداختن سلامتی و کیفیت زندگی سالم باشد . مشاور شما می تواند راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد ، ولی تصمیم نهایی همیشه با شما می باشد . اگر شما تمایل به داشتن ظاهری بهتر از لحاظ ، ظاهر دندان ها ، خندیدن ، جویدن و در بعضی از موارد تنفس بهتر و حرف زدن مناسب تر ، دارید ، ما این عمل را به شما پیشنهاد می کنیم .

اگر شما همچنین ، احساس می کنید که در اثر مشکلات رشد تناسب میان فک های پایینی یا بالایی شما وجود ندارد یا دچار عدم توازن و تناسب در چهره ی خود می باشید ، یا صورت شما بیش از اندازه کشیده ، کوتاه یا کج می باشد یا این که فواصل میان دندان های شما ، ظاهر صورت و دندان های شما را خراب نموده است ، ما این عمل را به شما پیشنهاد می دهیم . این نوع عمل به طور قابل ملاحظه ای بیشتر در مواردی استفاده می شود که بیمار به دنبال راه حل دائمی تری برای برطرف کردن مشکل استفاده از وسایل دهانی متحرک ، هنگام خوابیدن می باشد ، یا این که نمی تواند استفاده از وسایل نگهدارنده ی آرواره ی پائین را هنگام شکستگی یا رشد بی رویه ی آن تحمل نماید .